Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
klik hier voor een printversie van onderstaande tekst en afbeeldingen
Handmatige controle van de speling op fuseekogels en stuurkogels
(bron: APK Keurmeester)
Het is bekend dat deze speling bij sommige voertuigen moeilijk is vast te stellen. Voor bepaalde merken is deze alleen op een speciale manier te controleren, zoals wij op onze website in de Merkendatabase hebben beschreven van o.a. VW Passat, Audi A4 en VW LT/ Sprinter.
Aan de hand van onderstaande afbeeldingen en tips is de speling eenvoudig op te sporen.
1 mm boven de eventueel oorspronkelijke speling. Dit geldt voor zowel de axiale als radiale speling.
Bij het handmatig controleren van de kogelspeling is het van groot belang waar het wiel wordt vastgepakt. Vaak kan speling niet zichtbaar gemaakt worden wanneer het wiel midden onder en midden boven vastgepakt wordt. Een spelingdetector kan hierbij een hulpmiddel zijn maar hiermee kan ook niet elke speling zichtbaar gemaakt worden, u moet dus altijd met de hand voelen of er speling aanwezig is.
Aan de hand van de positie van de fusee,- en stuurkogels kan worden vastgesteld waar het wiel moet worden vastgepakt om eventuele speling zichtbaar te maken.
Wielophanging met twee draagarmen
“F” = fuseekogel
“S” = stuurkogel
“pijl” = het te controleren onderdeel
“lijn” = de denkbeeldige lijn, hier pakt u het wiel haaks op vast
1a. controle van bovenste fuseekogel.
Het wiel laten kantelen om de denkbeeldige lijn door de stuurkogel en de onderste fuseekogel.
1b. controle van de onderste fuseekogel.
Het wiel laten kantelen om de denkbeeldige lijn door de stuurkogel en de bovenste fuseekogel.
1c. controle van de stuurkogel.
Het wiel laten kantelen om de denkbeeldige lijn door de onderste,- en de bovenste fuseekogel.
McPherson - wielophanging
“F” = fuseekogel
“S” = stuurkogel
“pijl” = het te controleren onderdeel
“lijn” = de denkbeeldige lijn, hier pakt u het wiel haaks op vast
2a. controle van de onderste fuseekogel.
Het wiel laten kantelen om de denkbeeldige lijn door het bovenste draaipunt en de stuurkogel.
2b. controle van het bovenste draaipunt.
Het wiel laten kantelen om de denkbeeldige lijn door de stuurkogel en de onderste fuseekogel.
2c. controle van de stuurkogel.
Het wiel laten kantelen haaks op de McPherson – poot.
klik hier voor een printversie van bovenstaande tekst en afbeeldingen
© Auto-Advies J.Speksnijder ................. aan dit informatieblad kunnen geen rechten worden ontleend
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........