Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
8-2-2015 (ingezonden tip en foto's)
Audi A6 2400cc benzine V6 2003. Afgebroken motorsteun.
De afgebroken motorsteun is in gemonteerde toestand moeilijk te zien.
27-5-2014 Update. opnieuw tip gekregen van onderstaand probleem met nieuwe foto's
Audi A6. Onderste veerschotel achter, afbrokelen door oxidatie (ingezonden tip)
Als het rubber van de veerschotel beschadigd is let dan goed op of het aluminium van de schotel niet afgebrokkeld/vergaan is. Goed opletten, de schotels zijn niet als geheel te zien, maar in de onderste draagarm zit een gat waarin de veerschotels gefixeerd is. Zie je hier de wit uitgeslagen oxidatie van de aluminium schotel wees dan op je hoede, er is dan waarschijnlijk niets meer van de schotel over. Schotels zijn los leverbaar
9-2-2014 (ingezonden tip en foto's)
Audi A6 1997 tot 2000. Corroderen remleiding op achteras.
8-10-2011 Update 2e melding binnengekregen
Audi A4 TDI 85 kW 1997. Gebroken voorste draagarm. (ingezonden tip) zie foto's
Inmiddels hebben we een 2e melding gekregen dat er een draagarm spontaan is afgebroken. ditmaal wel tijdens een gewone rit in het verkeer, gelukkig wel op lage snelheid. Misschien toch een extra aandachtpunt tijdens de keuring.
27-1-2009
Audi A4 (V6) 1995. Voorveren breken. zie ook verentabel klik hier voor een foto
Audi A4. Draaipunten in de wielophanging (b.v. draagarmrubbers)
klik hier voor verdere uitleg en foto's
Audi A4 en A6. Remslangen.
Droogtescheuren in de vóórste remslangen waarbij canvas zichbaar is en vervormingen (bobbels) die opzwellen tijdens een drukproef (700N - 30 seconden).
VAG Groep Vacuumslang tussen inlaatspruitstuk en Rembekrachtiger
Het komt regelmatig voor bij auto's uit de VAG groep dat de harde plastic vacuumslang tussen het inlaatspruitstuk en de vacuum-rembekrachtiger scheuren vertoont. Deze scheuren beginnen meestal onder de rubber "sokjes" van deze vacuumslang. klik HIER voor de fotoserie
Audi A4 1997 fuseekogelspeling (zie foto's) en draagarm rubbers/silentblocs (zie foto)
Zoals bekend hebben deze voertuigen wel eens last van spelling op de fuseekogels. Het probleem hierbij is vaak hoe je deze speling het beste kan controleren. Uit de praktijk is ons gebleken dat dit op de volgende wijze het makkelijkste gaat. Bovenste draagarmen/kogels: Als eerste door de auto op de grond/brug te laten staan en het stuur met snelle krachtige bewegingen van links naar rechts te bewegen, zoals in het APK boek is aangegeven. Als tweede controle wanneer de voorwielen vrij hangen als de auto op de brug staat, het wiel aan de voorzijde en de achterzijde vast pakken en dan krachtig heen en weer bewegen. Eventuele speling op de stuurkogel is dan ook goed voelbaar/zichtbaar.
Onderste draagarmen/kogels: Voorwielen vrij hangen als de auto op de brug staat. De voorste draagarmen, deze zitten aan de schokbreker bevestigd. Laat een collega het wiel naar beneden trekken, controleer nu met een grote waterpomptang door middel van het indrukken van de fuseekogel t.o.v. het fuseestuk de speling. De achterste draagarmen/kogels: Laat een collega de draagarm naar beneden trekken, controleer nu met een grote waterpomptang door middel van het indrukken van de fuseekogel t.o.v. het fuseestuk de speling.
Audi 80 1991 Voorste draagarmrubbers
Auto op de grond/brug laten staan. Het voorwiell bovenaan vast pakken en het wiel kort en heftig voor en achterwaarts bewegen. Hierbij is de speling goed te voelen. Speling op het draagarmrubber van een volledig onafhangkelijke wielophanging mag niet groter zijn dan 1mm in de richting van de belasting, de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing gelaten. Het draagarm rubber mag door zijdelingse verplaatsing geen kontaktplekken vertonen. Wanneer de rubbers erg ver versleten zijn is het ook te controleren wanneer de vooras vrij hangt. (zie instructie filmpjes)
Terug naar merken-database
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........