© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

28-6-2015 Belangrijke Update ZIE AFBEELDINGEN met uitleg
Bijvoorbeeld: Partner achterste rubber van de voorste draagarm.

Volgens laatste uitleg in de APK Keurmeester nr. 69 van Juni 2015 is het achterste rubber een asbevestiging (deze moet deugdelijk bevestigd zijn en hier wordt GEEN maximaal toegestane speling voor opgegeven) en GEEN draaipunt in de onafhakelijke wielophanging waar een maximale speling van 1mm voor geldt.
Hierdoor hoeft er pas afgekeurd te worden wanneer het achterste rubber ondeugdelijk bevestigd is.

 

Door middel van onderstaande instructie filmpjes willen we laten zien dat speling op rubbers in de wielophanging, op een eenvoudige manier te controleren is.

Auto op de grond/brugrijplaten laten staan. Het wiel bovenaan vast pakken en het wiel kort en heftig vóór en achterwaarts bewegen. Hierbij is de eventuele speling goed te voelen. Wanneer u denkt dat de speling méér dan toegestaan is laat u een collega het rubber goed bekijken terwijl u bovenstaande handeling nogmaals uitvoert.

filmpjes zijn ongeveer 2mb.

Opmerking: per 1 mei 2009 is dit niet meer van toepassing op semi onafhangkelijke achterassen zoals in de instructie filmpjes.

 

Spelingcontrole draagarm - Film 1 - speling is hoofdzakelijk elasticiteit van het rubber.

Spelingcontrole draagarm - Film 2 - speling is hoofdzakelijk elasticiteit van het rubber.

Speling achteras - Film 3 - terwijl er weinig speling zichtbaar is, was het toch voelbaar. zie film 5

Speling achteras - Film 4 - terwijl er weinig speling zichtbaar is, was het toch voelbaar. zie film 6

Speling op achterasrubber - Film 5 - deze speling is méér dan 1 mm.

Speling op achterasrubber - Film 6 - deze speling is méér dan 1 mm.

 

Klik hier voor verdere uitleg van de keuringseis.

 

terug naar film pagina 1

 

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........