Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
Passat 1998 fuseekogelspeling (zie foto's) en draagarm rubbers/silentblocs (zie foto)
Zoals bekend hebben deze voertuigen wel eens last van spelling op de fuseekogels. Het probleem hierbij is vaak hoe je deze speling het beste kan controleren. Uit de praktijk is ons gebleken dat dit op de volgende wijze het makkelijkste gaat. Bovenste draagarmen/kogels: Als eerste door de auto op de grond/brug te laten staan en het stuur met snelle krachtige bewegingen van links naar rechts te bewegen, zoals in het APK boek is aangegeven. Als tweede controle wanneer de voorwielen vrij hangen als de auto op de brug staat, het wiel aan de voorzijde en de achterzijde vast pakken en dan krachtig heen en weer bewegen. Eventuele speling op de stuurkogel is dan ook goed voelbaar/zichtbaar.
Onderste draagarmen/kogels: Voorwielen vrij hangen als de auto op de brug staat. De voorste draagarmen, deze zitten aan de schokbreker bevestigd. Laat een collega het wiel naar beneden trekken, controleer nu met een grote waterpomptang door middel van het indrukken van de fuseekogel t.o.v. het fuseestuk de speling. De achterste draagarmen/kogels: Laat een collega de draagarm naar beneden trekken, controleer nu met een grote waterpomptang door middel van het indrukken van de fuseekogel t.o.v. het fuseestuk de speling.
Golf 1,2 en 3 Jetta en Vento Voorste remslagen
Let hierbij goed op opzwellingen. Vergeet niet onder de rubberen bevestiging te kijken waar de remslang mee aan de verpoot vast zit.
Alle types Versnellingbakrubber
Het bakrubber links onder de rempomp wil nog wel eens uitgescheurd zijn, er is hierover te discussiëren of dit nou wel of geen afkeur is. Wanneer deze gedemonteerd is kun je meestal het binnendeel er niet zomaar uitpakken. Om de spelling te contoleren kun je (als de vooras vrij hangt) vóór het linker voorwiel langs, via het binnenscherm met een grote bandenlichter er het beste bij.
Alle types hevel van remdrukregelaar
De hevel van de remdrukregelaar moet goed gangbaar zijn.
Golf 2 en Jetta voorste subframe
Roestschade bij de lasnaden van de draagarm bevestigingspunten. Wanneer er iets oppervlakteroest zichtbaar is op deze punten, goed bekijken. Roestschade aan een subframe mag gelast worden.
Golf 2 en 3 Bovenste veerschotel van achterschokbreker. zie foto's en zie ook verentabel
De bovenste veerschotel van deze types willen nog wel eens doorroesten. Om deze goed te controleren moet u niet vergeten het "stootkussen" wat om de zuigerstang zit omlaag te trekken, nu heeft u goed zicht op de onderzijde van de bovenste veerschotel. Vergeet ook niet om met de vingers langs de rand van de schotel te voelen. Wanneer de schotel erg slecht is kan u zelfs de schoefveer aan de bovenzijde met veerschotel en al heen en weer trekken.
Golf 2 en 3 en Vento Achterasrubbers en voorste draagarmrubbers(zie instructie filmpjes)
Auto op de grond/brug laten staan. Het wiel bovenaan vast pakken en het wiel kort en heftig voor en achterwaarts bewegen. Hierbij is de speling goed te voelen. Speling op het voorste draagarmrubber (van een volledig onafhankelijke wielophanging) mag niet groter zijn dan 1mm in de richting van de belasting, de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing gelaten. Het draagarmrubber mag door zijdelingse verplaatsing geen kontaktplekken vertonen. Wanneer de rubbers erg ver versleten zijn is het ook te controleren wanneer de as vrij hangt. Per 1 Mei 2009 vallen de achterasrubbers niet meer onder de 1 mm eis maar moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Terug naar merken-database ................ klik HIER voor VW pagina 2
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........