Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........
13-4-2020
VW T5. Corroderen remleidingen welke over de tank lopen.
Update 5-10-2019 (ingezonden tip en foto)
VW Golf 4 bj 1998-2004 . Doorroesten achteras
Het linker gat is origineel maar het gat rechts op de foto is door roestschade ontstaan.
5-10-2019 (ingezonden tip en foto)
VW Passat 2013 . Doorroesten achterste draagarmen.
5-10-2019 (ingezonden tip en foto)
VW Caddy 2013 . Breken achterste veerbladen.
18-6-2018 (ingezonden tip en foto)
VW Golf 5 . Roestschade aan dorpels .
18-6-2018 (ingezonden tip en foto)
VW Caddy type 2 2001 . Doorroesten achterste veerschommel bevestiging.
28-12-2015 (ingezonden tip en foto)
VW T4 . Breken ABS ring om homokineet kop.
4-11-2014
Mercedes Sprinter/ VW Crafter. Doorroesten van achterste rem ankerplaten.
Door het wegroesten van de ankerplaten kunnen de veren die de handremvoering vasthouden niet meer goed vastgezet worden. vaak is dit dan hoorbaar omdat de veer langs de wielbouten schuurt.
4-11-2014
Mercedes Sprinter/ VW Crafter. Slecht werkende handrem door aangetaste trommel en voering.
9-2-2014 Update
VW Crafter v.a 2006: Loslopen achterste veerstroppen. (ingezonden tip en foto's)
Let op wannneer er (net als op de foto's) een roestspoor zichtbaar is. Dan zitten de veerstroppen niet meer goed vast. Officieel moeten ze de eerste beurt na 40.000 km worden nagetrokken met 160Nm en later nog een keer bij 120.000 km maar dit wordt dus nog wel eens vergeten.
Als je goed kijkt is op foto 2 te zien dat de moer een hele slag nagetrokken kon worden.
Foto 3. Let Op als de moer te zwaar gaat, dan kan de veerstrop afknappen.
klik op de foto voor een vergroting.
9-2-2014 Update met ingezonden foto
VW Touran. Breken van achterste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel
Let hierbij vooral op de onderste winding, dit is moeilijk te beoordelen maar met behulp van een spiegeltje is het goed te zien.
23-6-2013
VW Touran. Scheuren achterste rubbers van voorste draagarmen.
27-4-2013
EOBD lampje.
Niet alle merken gebruiken hiervoor een controlelampje met de bekende motor foutcode afbeelding. Sommige merken/types gebruiken bij hun dieseluitvoeringen het voorgloeilampje als EOBD lampje, bijvoorbeeld Volkswagen Transporter T5.
23-3-2013 (ingezonden tip en foto's)
Volkswagen Caddy 2005. Scheuren subframe t.p.v. motorsteun.
Dit komt vooral voor bij voertuigen die zwaar beladen worden. Hierdoor "beukt" het subframe bij het nemen van verkeersdrempels op het wegdek. Als gevolg hiervan scheurt het subframe t.p.v. de motorsteun.
24-1-2013
Volkswagen T5. Breken bovenste winding van achterste schroefveer.
Let ook op de onderste winding, deze is zeer moeilijk te beoordelen omdat deze in het rubber verborgen zit.
27-12-2012
Volkswagen T5. Koplamp reflector aangetast door temperatuur van gloeilampen.
Door de hoge temperatuur van de lampen is reflector zo ver aangetast dat er nagenoeg geen lichtbeeld meer aanwezig is.
27-12-2012 (ingezonden tip)
VW Touareg. Breken achterste stabilisatorstang.
Let vooral op als er roestvorming onder de bevestigingsbeugel vandaan komt. Meestal is de stabilisatorstang dan gebroken onder de beugel.
27-12-2012
VW Golf 4. Breken achterste schroefveren. zie ook verentabel
25-6-2012
VW Touran 2004. Voorste remslang canvas zichtbaar bij beugel veerpoot.
Let hierbij vooral op de bevestiging van de remslang aan de veerpoot. De beschadiging van de slang is pas goed te zien wanneer de slang flink omgebogen wordt. zie foto's
17-6-2012 (ingezonden tip)
VW Caddy type 2. Losscheuren van vóórste schroefveerkoker onder kitlaag. (ingezonden tip)
Zoals op de foto te zien is de bevestiging van de schroefveerkoker onder de kitlaag losgescheurd en is de koker hierdoor losgekomen. Dit blijkt bij verlaagde voertuigen (ook bij andere merken) vaker voor te komen. zie foto
1-5-2012
VW T5 facelift: ABS storing LA wiel sensor (ingezonden tip)
Dit komt vaak door los geoxideerde soldeer verbindingen in de kabel. (op de plek waar de kabel de auto binnen gaat, te herkennen aan een verdikking in de kabel)
22-5-2011
VW Golf 5. Breken van achterste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel
Let hierbij vooral op de onderste winding, dit is moeilijk te beoordelen maar met behulp van een spiegeltje is het goed te zien
15-5-2011
Crafter bj 2008 en later. Reflectoren in de achterbumper worden "zwart". zie foto's
De oorzaak dat de reflectoren "zwart" worden van de bovenstaande Crafter is dat de reflectordelen loslaten van elkaar en dat er vocht en vuiligheid tussen gaat zitten.
3-4-2011
Volkswagen T4. Speling op bovenste draagarmrubbers aan de voorzijde (ingezonden tip en foto's)
Zoals op de foto's te zien is moet er vooral gelet worden op de rubbers in de bovenste draagarm aan de voorzijde. Door de kracht van de torsieveer die op deze draagarm word uitgeoefend is dit niet altijd makkelijk te constateren.
Let ook op de fuseekogel van de bovenste draagarm, deze heeft bijna altijd wat speling. zie foto's
26-9-2010
VW Caddy 2.0 SDI 2007. Losbreken helften van geventileerde remschijf. zie foto's
25-9-2010
VW
Caddy 2004. Constant blijven branden van de remlichten. (ingezonden tip)
Reden voor het constant blijven branden van de remlichten kan zijn dat de zekering (F7) stuk is.
Niet een specifieke apk tip maar we willen het toch even vermelden.
9-5-2010
VW Lupo 1.0 1998. Breken van de voorste en de achterste schroefveren. (ingezonden tip)
zie ook verentabel
6-4-2010
VW Passat 1996. Breken achterste schroefveren. (ingezonden tip)
zie ook verentabel
Let hierbij vooral op de bovenste winding waar deze in het kunststof gewikkeld is.
16-1-2010
VW Golf 4 Four Motion 2000. Breken voorste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel
12-12-2009
VW Golf 4, Passat en Polo 1998. Corroderen remleidingen over achteras. zie foto's
Let bij deze types vooral op de remleidingen die links en recht over de achteras naar de achterwielen lopen. Vaak zit er t.p.v. de bevestigingsklemmen zand/modder waardoor de leidingen aangetast worden. De coating om de leiding "bobbelt" op deze plaatsen op. Als je dat wegkrabt is de leiding op deze plaats vaak flink aangetast.
12-12-2009
Golf3, Oud type Caddy, 3A Passat. Corroderen remleidingen. (ingezonden tip)
Let hier voor op de volgende remleidingen:
Van de hoofdremcilinder naar achteren.
Remleidingen links en rechts tussen remslang en remtrommel/klauw.
12-12-2009
Golf IV, Touran, Transporter T5. Schakeling van reclame aanduiding op het dak. (verlichte transperanten bv ANWB en Taxi's) ingezonden tip.
Deze horen via een aparte schakelaar geschakeld te zijn. Wanneer dit niet gebeurd is kan men vaak een relais demonteren om de verlichting uit te schakelen.
12-12-2009
Caddy 2K model. Lekkage achterdemper. (ingezonden tip)
Deze achterdempers gaan vaak lekken langs de lasnaad omdat deze origineel zeer dun is.
12-12-2009
Caddy en Transporter T5. Kentekenverlichting. (ingezonden tip)
Oxidatie achter de glaasjes in de fitting, door de overgangsweerstand worden ze dan zelfs zo warm dat er een gat in het glaasje brandt. Door de oxidatie komt het nogal eens voor dat de kentekenverlichting links en recht ongelijk/zwak gaat branden.
12-12-2009
Polo 9N. koplamphoogte aanpassing. (ingezonden tip)
Van deze type's komt het nog wel eens voor dat het "rolletje" in de schakelaar van de koplamphoogte aanpassing stuk gaat.
1-11-2009
VW Golf type 2 en 3. Doorroesten voorste draagarmen. (ingezonden tip) zie foto
12-4-2008
VW Polo 2005. Voorste draagarm, speling op het achterste rubber.
(dezelfde constructie zit ook onder T5, Caddy, Touran enz.) zie foto's
Volkswagen Golf 3. Roestschade aan voorste langsbalken. (ingezonden tip) zie foto's
Onder de beschermende coating kan zich roestschade vormen die bijna niet te zien is.
VW Golf 1, 2 en 3 Jetta en Vento. Roestschade aan bovenste veerschotels achterzijde.
klik hier voor verdere uitleg en foto's
VW Passat 2001 Draaipunten in de wielophanging (b.v. draagarmrubbers)
klik hier voor verdere uitleg en foto's
VW Passat vanaf 2006. Handrem test tijdens APK. klik hier voor uitleg
Lupo 3L (zuinige type met 1.2 TDI motor). Breken achterste schroefveren. (ingezonden tip)
Passat 1997-2000. Aantasten/ "verbranden" koplampreflectors. (ingezonden tip)
Bij hogere kilometerstanden komt het bij deze types nog wel eens voor dat de koplamprefectors voor meer dan 25% "inbranden". Hierdoor is de donker-licht afscheiding van het dimlichtbeeld niet meer scherp of zelfs niet meer aanwezig. Door schuin, via de grootlicht/mistlamp kant in de koplamp te kijken is de reflector het beste te beoordelen.
Terug naar merken-database ................ klik HIER om terug te gaan naar VW pagina 2