© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........

 

 

13-4-2020
Mercedes Benz C Klasse 2014. Gecorrodeerde remleidingen onder de onderbeplating en onder de voorste wielkuipen.

Verwijder bij deze voertuigen de onderbeplating om de remleidingen goed te kunnen controleren. De foto's hieronder komen allemaal van één en dezelfde auto. De remleidingen waren op vijf verschillende plaatsen reden tot afkeur.


13-4-2020 (ingezonden tip en foto)
Mercedes Benz C en E Klasse. Doorroesten van achterste subframe.

25-7-2019 (ingezonden tip en foto)
Mercedes Benz Vito 638. Doorroesten van achterste rem ankerplaten.

29-6-2019 (ingezonden tip en foto)
Mercedes Benz C180 2007. Roestschade aan achterwiel ophanging.

29-6-2019 (ingezonden tip en foto)
Mercedes Benz C180 Station 2011. Corroderen remleidingen vóór het achterwiel.

20-1-2019
Mercedes Benz A Klasse 2002. Corroderen remleidingen achter kunststofkappen. Ieder jaar makkelijker controleren door 3 gaten te boren.

We weten zo langzamerhand allemaal wel dat bij de A-Klasse de remleidingen achter de kunststof kappen aan de binnenzijde van de (vooral L) dorpel vaak corrodeerd. Het kost veel tijd om de kappen iedere keer te demonteren om de remleidingen te inspecteren. Als je 3 gaten in de plastic onderbeplating boort is het binnen een paar seconden te controleren.
zie foto's hieronder

Als je (in overleg met de klant) 3 gaten in de plastic onderbeplating boort is remleiding iedere APK binnen een paar seconden te controleren. Je kunt dan met een staaflooplamp via de gaten de remleiding prima controleren. We hebben op onderstaande foto's aangegeven waar je het beste de gaten kunt boren. (Wij zijn uiteraard niet verantwoordelijk voor eventuele (meet)fouten).

Tapse gaten boor =/- 25 mm

Meten vanaf voorzijde, achter het linker voorwiel.

1e gat

2e gat 3e gat

 

27-4-2017 (ingezonden tip)
Mercedes C-klasse W204 . Corroderen remleidingen boven het achterste subframe en aan de linkerzijde onder de bodemplaat.

Ook bij deze type auto's is het weer zéér belangrijk dat de onderbeplating gedemonteerd wordt anders kan de remleiding niet goed beoordeeld worden.

15-5-2016 (ingezonden tip en foto's)
Mercedes E-200. Corroderen remleidingen achter boven het diffrentieel.

15-5-2016
Mercedes B-klasse. Speling op onderste fuseekogels.

18-12-2015 (update met nieuwe foto's)
Mercedes A-Klasse. Corroderen remleiding links achter bij aansluiting slang van LA draagarm.

Let op: Af fabriek zit er een kunststof kapje om de slang/leiding aansluiting. Hierdoor kijk je al snel over dit punt heen. Even het kapje er af halen en je zal waarschijnlijk onderstaande elende aantreffen.

27-6-2015 (ingezonden tip en foto)
Mercedes E-Klasse 2002. Corroderen remleidingen onder de onderbeplating. Beplating demonteren dus.

4-11-2014
Mercedes Sprinter/ VW Crafter. Doorroesten van achterste rem ankerplaten.

Door het wegroesten van de ankerplaten kunnen de veren die de handremvoering vasthouden niet meer goed vastgezet worden. vaak is dit dan hoorbaar omdat de veer langs de wielbouten schuurt.

4-11-2014
Mercedes Sprinter/ VW Crafter. Slecht werkende handrem door aangetaste trommel en voering.

4-11-2014 (ingezonden tip en foto)
Mercedes A-Klasse en Vaneo. Roestschade aan de dorpels.
Om de dorpels goed te kunnen controleren op roestschade moeten de sideskirts gedemonteerd te worden. Bij dit type is dit redelijk veel werk.

9-11-2013
Mercedes A-Klasse en Vaneo. LV en RV roestschade aan balk van voorste subframe onder kunststof kappen/hoekjes.

9-11-2013
Mercedes A-Klasse en Vaneo. Uitscheuren L en R voorste motorrubbers op subframe.

13-10-2013
Mercedes Sprinter Speling onderste fuseekogels. Onderstaande geldt t/m laatste type 906, het typenr. is terug te vinden in het chassisnummer.

Let op dat u de speling op de juiste wijze controleerd, onderste draagarm ondersteunen (zie foto's) en dan de speling controleren. Volgens onze gegevens is de toegestane axiale speling bij nieuwe kogels van Mercedes-Benz, 1 mm. Dus tussen de 1 mm en 2 mm axiale speling = AdviesCode. En bij méér dan 2 mm axiale speling is het pas afkeur. zie instructie filmpjes.

LET OP: voor radiale speling van fusee,- en stuurkogels geldt altijd: t/m 1 mm = AdviesCode en méér dan 1 mm speling = afkeur.

27-4-2013 (ingezonden tip en foto's)
Mercedes Benz A Klasse 2002. Corroderen remleidingen achter kunststofkappen (binnenzijde dorpels).

De remleidingen lopen achter de kunststof kappen aan de binnenzijde van de dorpels. Eventueel de kappen demonteren om de remleidingen te inspecteren is soms noodzakelijk. Een drukproef bij dit type voertuig is dus ook zéér belangrijk.

27-12-2012 (ingezonden tip)
Mercedes Benz 190. Roestschade aan bodemplaat.

Onder de coating laag vormt zich in ernstge mate roest waardoor het plaatwerk wegroest. Om dit te ontdekken moet de hel bodemplaat goed bklopt worden.

15-9-2012 Update (ingezonden tip)
9-5-2010 (ingezonden tip)
Mercedes Benz A Klasse. Roestschade aan achterste veerschotels. (ingezonden tip) zie foto's

Zoals op de foto's te zien is, zijn de veerschotels in gemonteerde toestand niet altijd even gemakkeiijk te beoordelen.

Belangrijke update 15-9-2012:
Op deze tip kregen wij van een bezoeker van onze site de melding dat RDW deze "doppen" niet (meer?) als veerschotel beoordeeld. Als u twijfelt over hoe een bepaald onderdeel beoordeeld moet worden neem dan altijd even contact op met de RDW Technische helpdesk.
Hieronder de mail die wij binnenkregen.
Op de site las ik dat dit een veerschotel betreft en als deze is doorgeroest vervangen moet worden. Bij net zo'n geval heb ik contact gehad met de RDW hierover en daar vertelde men mij dat je dit niet als veerschotel moet beoordelen, hij ligt los op de draagarm en houd de veer niet op de plek, de veerschotel zit in dit geval in de draagarm. Bij latere bouwjaren zijn de metalen “doppen” af fabriek vervangen door kunststof.

15-9-2012 (ingezonden tip en foto's)
Mercedes-Benz C280 1993 (zie ook E-klasse hieronder). Doorscheuren/roesten onderste draagarm t.p.v. fuseekogel.

17-6-2012
Mercedes-Benz W124. Gebroken vóórveren moeilijk te beoordelen. (ingezonden tip)

Het is vaak zeer moeilijk te zien of de veer aan de onderzijde gebroken is. Soms is het pas te zien na schuren van veer.

1-5-2012 (ingezonden tip)
Mercedes Benz E200 1996: Doorscheuren onderste draagarm t.p.v. fuseekogel.

 

1-5-2012
Mercedes Benz ML 350 CDI 2006: Canvas zichtbaar van voorste remslangen (ingezonden tip)

Met het wiel gemonteerd is het vrij lastig te zien dat van de remslang het bewapeningsmateriaal (canvas) zichtbaar is bij het bevestigingspunt, de remslang moet om het goed te kunnen beoordelen een stukje uit het rubber worden getrokken.

7-1-2012
Mercedes C-klasse W203. Speling door slijtage op de voorste draagarmrubbers. (ingezonden tip)

7-1-2012 Correctie fout in database (ingezonden tip)
We werden getipt dat het bij een W203 niet om een E-klasse gaat maar dat dit een C-klasse is. Bij deze hebben we dit dus aangepast.
Mercedes C-klasse W203. Breken van zowel vóór als achterste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel

Let op: bij de voorveren is het moeilijk te constateren dat ze gebroken zijn en de voorspanning van de veren is zéér groot.

15-5-2011
Sprinter bj 2008 en later. Reflectoren in de achterbumper worden "zwart". zie foto's

De oorzaak dat de reflectoren "zwart" worden van de bovenstaande Sprinter is dat de reflectordelen loslaten van elkaar en dat er vocht en vuiligheid tussen gaat zitten.

26-1-2011 update met nieuwe ingezonden foto's. 16-1-2010 (ingezonden foto)
Mercedes Benz A Klasse. Breken voorste veerschotel en/of schroefveer. zie foto's.

De aluminium veerschotel wordt op de plaats waar de veer is afgebroken (de breukplaats) zodanig belast dat hier na verloop van tijd ook een stuk uit kan breken. Inspecteer bij een gebroken veer dus ook de aluminium veerschotel goed.

30-12-2010
Mercedes G-350. Roestschade aan bovenste veerschotel aan de achterzijde (ingezonden tip)


Het is pas afkeur wannneer de roestschade verder is dan de hoogte van 1 winding van de schroefveer. klik hier voor uitleg toelichting veerschotel

1-11-2010
Mercedes Benz Vito. Speling op stuurkogel(s) (ingezonden tip)

Het komt vaak voor dat de linker stuurkogel meer speling heeft dan de rechter.

1-11-2010
Mercedes Benz Vito CDI 111 2007. Breken achterste schroefveren. (ingezonden tip) zie foto's en verentabel. zie ook foto's Vito 115

26-9-2010
Mercedes C Klasse. Roestschade aan voorste fuseekogelbevestiging. (ingezonden tip)

In de draagarmen aan de voorzijde zit onderin nabij de fuseekogel een gaatje waardoor water wat in de (holle) draagarm komt weg kan. Wanneer dit afwateringsgaatje dichtslibt blijft er water in de draagarm staan. Hierdoor ontstaat er roestschade aan de fuseekogel waardoor deze los roest van de draagarm.

28-2-2010
Mercedes Benz diverse type's. Breken onderste winding van achterveren (ingezonden tip)

Bij veel type's zit er onder de achterste draagarm een kunststof kap gemonteerd. Hierdoor is het bijna onmogelijk om de schroefveren te controleren. Omdat de onderste winding van de achterveren regelmatig breekt wordt er in veel werkplaatsen het voorbedrukte stuk uit de plastic kap gehaald. Dit is enkele minuten werk en u heeft er de komende jaren plezier van bij de keuring.

28-2-2010
Mercedes Benz ML. Op juiste wijze controleren van de fuseekogelspeling (ingezonden tip)

Let bij deze type's op dat dit op de juiste wijze gebeurt. Onder de onderste draagarm opkrikken en met een bandijzer het wiel op en neer wrikken. Als u de wielen gewoon vrij uit de veren laat hangen is de speling niet te constatteren.

16-1-2010 (ingezonden tip/foto)
Mercedes C Klasse 2001. Speling op onderste fuseekogel. zie foto

In de rijstand is op de kogels vaak geen speling waar te nemen, ook met een bandijzer niet. Als de wielen vrij worden gehangen is de speling wel waar te voelen. Zelfs door met de hand het wiel op verschillende manieren te belasten is de speling dan waarneembaar.

20-6-2009 (ingezonden tip)
Mercedes Benz Vito 115 CDI 2005. Breken achterste schroefveren. zie foto's zie ook verentabel

18-4-2009 update met ingezonden foto's
Mercedes C en E - Klasse Bovenste schroefveerkoker, voorzijde aan binnenscherm
zie foto's

5-4-2009
Mercedes Benz B-Klasse 2005. Breken voorste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel

16-2-2009
Mercedes Benz ML 320 1999. Corroderen remleiding (ingezonden tip)

Het gaat hierbij om de remleiding ter plaatse van de achteras. Let vooral op waar de remleiding met plastic klemmetjes vast zit. De corrosie vormt zich bij deze klemmetjes.

27-1-2009
Mercedes Benz A 160 1999. Breken achterveren (ingezonden tip) zie ook verentabel
klik hier voor foto's

 

klik hier voor MERCEDES PAGINA 1

Terug naar merken-database