Belangrijkste herziene eisen per 1 januari 2007
Onderstaand een opsomming van de belangrijkste wijzigingen. Veel van de wijzigingen hebben betrekking op de “29 wijzigingspunten” die in Juli 2006 zijn ingegaan. Een opsomming van die wijzigingen kunt elders op onze site vinden door deze link aan te klikken.
Vóór tab 1. Algemeen
- Als er bij “inrichting” op het kentekenbewijs “Ambulance” is vermeld hoeft u niet meer te controleren of er een brancard met vastzetinrichting aanwezig is.
Tab 2. Invulinstructie APK Rapport
- Het is nu de bedoeling dat het rapport pas ná het afmelden (handmatig of geprint) wordt ingevuld. Dit mede door de nieuwe mogelijkheid om een enkelvoudig rapport (zonder gele doorslag) rechtstreeks vanaf het afmeldscherm te printen.
- Bij “verschreven” (geprint) rapport, moet een rapport worden uitgeschreven en gearchiveerd met de gele doorslag.
Tab 3. Keuringseisen
- Bij begrippen zijn er verschillende definities gewijzigd of toegevoegd (blz. 7 t/m 14)
- Bij de 60% regeling (voor verlichting) op blz. 17 is het woord “rechthoek”door “vierhoek” vervangen.
- 5.2/3.7 lid 2 . Bij massa's de tekst aangepast in: de totale massa OF de som van de aslasten.
- 5.2/3.29 lid 6. Flexibele koppeling in de stuurinrichting. wijze van keuren: Stuur langzaam naar links en naar rechts draaien en axiaal bewegen.
- 5.2.45 Spiegels. Personenauto's in gebruik genomen ná 25-1-2011 moeten naast een linkerbuitenspiegel en een binnenspiegel ook rechterbuitenspiegel hebben. Als door de binnenspiegel onvoldoende gezien kan worden hoeft deze niet aanwezig te zijn.
- 5.3.45 lid 3 . Bedrijfsauto's in gebruik genomen ná 25-1-2011 moeten naast een linker.- en een rechterbuitenspiegel ook een binnenspiegel hebben, als het zicht daarvan ten minste een vlak van 60.00m lang en 20.00m breed is.
- 5.2/3.46 lid 1 en 2 toegevoegd. Voertuigen in gebruik genomen ná 19-10-2008, mogen niet zijn voorzien van zijdeling gerichte zitplaatsen. Uitgezonderd hiervan zijn voertuigen van: Ambulance, Politie, Brandweer, Burgerbescherming en Orderhandhaving.
- 5.3.49 lid 1 . Bij stootbalk, de tekst gewijzigd in: achter het hart van de achteras, i.v.p. achter de achteras.
- 5.2/3.55 lid 4 . werking verlichting. Lichten met dezelfde functie moeten o.a.; nagenoeg symmetrisch op het voertuig zijn aangebracht, i.p.v. symmetrisch.
- 5.2/3.55 lid 5 . hier zijn speciale eisen voor led verlichting toegevoegd, deze zijn: Als verlichting is opgebouwd uit een combinatie van led's, moet deze verlichting minimaal voldoen aan de volgende eisen:
- Minimaal 75% van het totale aantal led's moet branden;
- De ledverlichting moet bij defecte led's nagenoeg symmetrisch geplaatst blijven.
- De lichtsterkte moet, ook bij defecte led's, nagenoeg gelijk blijven.
- 5.2/3.57 lid 1 . De volgende verlichtingssoorten toegevoegd: onder o en q, Bochtverlichting, eventueel in combinatie met dimlicht. En onder p en r, Hoekverlichting (afslagverlichting). Beide worden tijdens de APK niet gecontroleerd.
- 5.2/3.61 . Plaatsing verlichting. bij de “40cm” controle vanaf het breedste punt van het voertuig, wordt de eventueel aanwezige luifel buiten beschouwing gelaten.
Tab 4 Permanente eisen
- 2.3.9 lid 1 . De tekst gewijzigd in: Emissie-bestrijdingssysteem moet bestaan uit een katalysator EN een lambda sonde, i.p.v. en/of.
- Blz 14 . Lijst met voertuig specifieke gegevens (afwijkende CO en Lambda waarden).
- 2.9.13 en 2.9.14 . Afmetingen en afbeeldingen van de verplichte gezichtsvelden voor bedrijfsauto's.
Tab 5 Permanente eisen Taxi's
- Artikel 2 lid 2 . toelichting toegevoegd, de bijlage mag niet zijn geplastificeerd.
Tab 6 Erkenningsregeling
- Artikel 43, 44 en 48 aangepast, mede voor de nieuwe mogelijkheid om een enkelvoudig rapport (zonder gele doorslag) rechtstreeks vanaf het afmeldscherm te printen. En dat het rapport hierdoor pas ná het afmelden (handmatig of geprint) wordt ingevuld.
- Artikel 44 lid 6 . Er mogen nu per keurmeester maximaal 4 (goedgekeurde) voertuigen per uur worden afgemeld.
- Bijlage 2 blz. 24 . Controle tussen Kentekenbewijs – Voertuig, compleet gewijzigd i.v.m. de 29 wijzigingspunten.
- Bijlage 3 blz. 26 . Controle juiste kentekenplaten, compleet gewijzigd i.v.m. de 29 wijzigingspunten.
Tab 7 en 8 Cusumsysteem Erkenningouder en Keurmeester
- Artikel 3 . De gradaties van de “missers” is aangepast van 3 naar 5 gradaties.
- gradatie 1. een misser die de verkeersveiligheid indirect beïnvloedt, 1 strafpunt.
- gradatie 2. een geringe milieu misser, 1,5 strafpunt.
- gradatie 3. een geringe misser, 1,5 strafpunt.
- gradatie 4. een ernstige misser, 3 strafpunten.
- gradatie 5. een kritieke misser waarbij sprake is van een apert onveilig voertuig, 3 strafpunten.
voor de printversie van bovenstaande tekst klik hier
Aan dit informatieblad kunnen geen rechten worden ontleend ------------------------ © Auto-Advies J.Speksnijder