Infoblad januari 2005
Auto-Advies J. Speksnijder
Aan dit infoblad kunnen geen rechten worden ontleend
Belangrijkste herziene eisen vanaf 1 december 2004
Vóór Tab 1 Algemeen
- Overal waar kentekenbewijs deel 1 was vermeld is dit gewijzigd in deel 1 dan wel deel 1 A.
- Als onderdelen niet beoordeeld kunnen worden moet het voertuig worden afgekeurd waarbij de reden op de voorzijde van het keuringsrapport in het vak 'Nadere uitleg reparatie, afkeur en/of adviespunten' wordt vermeld.
- Redenen voor het niet kunnen beoordelen van een keuringsaspect kunnen onder andere zijn:
- het niet kunnen openen van het kofferdeksel door het ontbreken van een sleutel;
- het niet kunnen openen van de motorkap ;
- het niet kunnen los nemen van wieldeksels welke de wielbouten bedekken door het ontbreken van een sleutel;
- het niet kunnen controleren van de brandstofdop door het ontbreken van een sleutel of doordat de centrale vergrendeling niet werkt;
- het niet kunnen verwijderen van de dop over de trekhaakkogel door het ontbreken van een sleutel.
Tab 1 Administratieve procedure
- Overal waar kentekenbewijs deel 1 was vermeld is dit gewijzigd in deel 1 dan wel deel 1 A.
- Wanneer de duplicaatcode op het kentekenbewijs afwijkt van het raadpleegscherm ; of wanneer er op het kentekenbewijs geen datum eerste toelating is vermeld , mag niet tot keuring worden overgegaan.
- Voor wat betreft de brandstofaanduiding G mag ook de aanduiding G2 of G3 worden geaccepteerd.
- Als, in het geval van variabele afmetingen , op het raadpleegscherm achter een gegeven is vermeld '75' of '0' , of het veld leeg is, geldt dit niet als een afwijking.
Tab 3 Keuringseisen
- Er zijn bij begrippen verschillende definities gewijzigd en toegevoegd.
- Het gebruik van de pedaalkrachtmeter is nu in de keuringseisen opgenomen.
- 5.2/3.18 De assen mogen niet zodanig zijn bevestigd of vervormd dat het weggedrag nadelig word beïnvloed. Bevestigd is aan de keuringseis toegevoegd .
- 5.3.28 Bij luchtveerbalgen mogen de koordlagen zichtbaar zijn, maar niet beschadigd.
- 5.2/3.47 Autogordels. Toelichting gewijzigd in: Daar elke beschadiging de sterkte in gevaar brengt, is een beschadiging niet toegestaan. Het pluizen van een gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
- 5.3.49 Afmetingen voor de stootbalk van bedrijfsauto's in gebr. genomen na 31-12-2004 toegevoegd. (zie cursusboek blz. 48)
- 5.2/3.51 Toelichting omschrijving zijknipperlicht. voor voertuigen die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen worden de richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts .
- 5.2/3.64 Verbod van verblindende verlichting . Toelichting: De afstelling van andere verlichting dan het dimlicht wordt niet getoetst tijdens de APK.
Tab 4 Regeling Permanente Eisen
- 2.2.24 Wijziging reparatiemethode volledig dragend chassis. Langs- en dwarsliggers mogen nu wel gerepareerd worden met plaatdelen die over de roestschade zijn aangebracht als de dikte van deze plaatdelen minimaal gelijk is aan de grootste dikte van het te repareren deel. De plaatdelen moeten deugdelijk gelast worden. Hiermee word bedoeld:
- Kettinglassen die minstens 75% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken. De lassen moeten goed zijn verdeeld over de omtrek. De profielen die deel uitmaken van de ondersteuning van de draaikrans of opleggerkoppeling dan wel koppelingsplaat mogen niet zijn gerepareerd met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht.
- 2.3.9 Met 2 uitzonderingen uitgebreid. Indien op het kentekenbewijs bij 'bijzonderheden' één van de volgende teksten is vermeld: 'basis TGK : EEGK-9999', of Basis EEGK-9999, 'basis TGK : VERH-9999' of Basis VERH-9999 dan wel 'Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem ', en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en lambdasonde kan er vanuit worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.
- Lijst met voertuig specifieke gegevens (blz. 14) is met enkele voertuigen uitgebreid.
- 2.3.11 Toelichting m.b.t. het afregeltoerental wanneer er geen of onvolledige roetgegevens in RP beschikbaar zijn. i.p.v min 5% en plus 5% van het werkelijke afregeltoerental, mag ook:
- Wanneer uit de roetmeetstrook blijkt, dat de verschillen tussen de afregeltoerentallen van de metingen waarmee de gemiddelde k-waarde wordt bepaald, maximaal 10% bedraagt van het hoogste afregeltoerental, dan is aan deze eis voldaan.
- Wanneer wel het maximum afregeltoerental in het kentekenregister is vermeld maar het minimum afregeltoerental ontbreekt of gelijk is aan het maximum afregeltoerental, wordt voor het minimum afregeltoerental het in het kentekenregister opgegeven maximum afregeltoerental verminderd met 10% aangehouden .
- 2.3.12 lid 7 is vervallen ( acceleratietijd van 2 sec. is vervallen ).
- 2.8.3 lid 1 toelichting toegevoegd: Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok. Toelichting :
- De remschijf voldoet niet aan de eis als bovengenoemde corrosie over de gehele omtrek aanwezig is. ( Dus gedeeltelijk mag.)
- 2.8.9 Is uitgebreid met de verplichting om de pedaalkrachtmeter te gebruiken. De bij de vaststelling van de remvertraging uitgeoefende pedaalkrachten en remkrachten worden uitgedrukt in Newton (N) en bepaald door middel van de voorgeschreven pedaalkrachtmeter.
- 2.9.20 lid 3 is toegevoegd. Bedrijfsauto's voldoen aan de eis van wielafscherming achterste as als: De wielafscherming fabrieksmatig is geïntegreerd in de voertuigcarrosserie en de carrosserierand aan de buitenzijde van de wielafscherming rond het wiel voldoet aan de vereiste afmetingen. (zie blz. 44 van dit cursusboek)
Tab 5 Taxi's
- Overal waar kentekenbewijs deel 1 was vermeld is dit gewijzigd in deel 1 dan wel deel 1 A.
Tab 6 Erkenningsregeling
Bijlage 2
- Overal waar kentekenbewijs deel 1 was vermeld is dit gewijzigd in deel 1 dan wel deel 1 A.
- Plaats identificatienummer: Wanneer aan de hand van de plaatsomschrijving van het identificatienummer op het kentekenbewijs het identificatienummer in het voertuig kan worden gevonden, wordt voldaan aan de eis dat de plaats van het identificatienummer in het voertuig overeenkomt met het kentekenbewijs .
Bijlage 3
- Duplicaatcode controle tussen kentekenbewijs en kentekenplaten gewijzigd in:
- Bij voertuigen die na 31-1-2003 voor het eerst een Nederlands kenteken hebben gekregen is de duplicaatcode een controlepunt voor de APK.
- Dat betekend dat op bovenstaande kentekenbewijzen de eventuele duplicaatcode op het kentekenbewijs en de kentekenplaat altijd onderling gelijk moet zijn.
Tab 9 Procedure Roetmeting
- Het tijdstip op de afdruk van de roetmeetstrook mag niet liggen na het tijdstip waarop het voertuig is afgemeld . ( Let hier goed op vooral met wisselen van zomer, - en wintertijd)
- Acceleratietijd van 2 sec. is vervallen ! !!
- Bij voertuigen met een volautomatische versnellingsbak, moet de testtemperatuur worden ingevuld voor zover deze kan worden bepaald.
- Maximum k-waarde mag alleen nog hoger zijn dan 2,5 of 3,0 wanneer op het raadpleegscherm voertuiggegevens een hogere k-waarde is aangegeven. Hogere waarden gevonden in een Werkplaatshandboek mogen niet meer gebruikt worden.
- Toelichting m.b.t. het afregeltoerental wanneer er geen of onvolledige roetgegevens in RP beschikbaar zijn. i.p.v min 5% en plus 5% van het werkelijke afregeltoerental, mag ook:
- Wanneer uit de roetmeetstrook blijkt, dat de verschillen tussen de afregeltoerentallen van de metingen waarmee de gemiddelde k-waarde wordt bepaald, maximaal 10% bedraagt van het hoogste afregeltoerental, dan is aan deze eis voldaan.
- Wanneer wel het maximum afregeltoerental in het kentekenregister is vermeld maar het minimum afregeltoerental ontbreekt of gelijk is aan het maximum afregeltoerental, wordt voor het minimum afregeltoerental het in het kentekenregister opgegeven maximum afregeltoerental verminderd met 10% aangehouden .
© Auto-Advies J.Speksnijder