 
Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
Belangrijkste wijzigingen per 1 Januari 2013 .
  (V -5) 
Tab 1 Administratieve Procedures
2. Raadplegen kentekenregister
  Het raadpleegscherm geeft de volgende extra informatie aan:
  De resultaten van de vorige APK  melding;
  Een aantal van de meest voorkomende  gemelde reparatie- of afkeurpunten.
  Bovenstaande is bedoeld als achtergrondinformatie, voordat u met de APK keuring begint.
4.1 Steekproef
  Bij een steekproef op een afkeurmelding  worden buiten de afkeurpunten en het controleren van het raadpleegscherm nu ook de geregistreerde advies - en reparatieadviespunten  beoordeeld. 
Tab 2 Invulinstructie APK rapport
Algemeen
  Bij goedkeur- en  afkeurmeldingen moeten de eventuele reparatie-, afkeur-, advies en/of reparatieadviespunt(en ) in het afmeldscherm  worden aangegeven. Hierdoor komt het ook automatisch op het rapport te staan.
  Het is niet  meer toegestaan deze op het keuringsrapport te schrijven .
Gegevens voertuig en resultaat keuring
  Als bij een afmelding reparatiepunten in het scherm worden aangegeven dan komt hierbij de volgende tekst op het APK rapport te staan:
    “in het kader van de APK zijn de volgende gebreken hersteld ”. Hierdoor wordt het duidelijker op welke punten het voertuig is hersteld.
Situaties waarin op het rapport geschreven mag worden.
    Afzegging van de steekproef door de RDW.
  De RDW mag notities op het rapport maken.
  Een (korte) toelichting op de vermelde adviespunten.
Tab 3 Keuringseisen
Artikel 5.1a.4 lid c2. bepalen aantal lichten (60% regeling)
Lid C2 is toegevoegd:
C1. de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op een zelfde verticaal vlak ten minste 60,0% beslaan van het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven, of
  C2.  de onderlinge afstand  tussen de lichtdoorlatende gedeelten niet meer  dan 75 mm  bedraagt. 
Artikel 5.*.11 lid 4. Geluid en Milieu
  De eisen voor een geluidsmeting en op welke manier deze gedaan moet worden (verwijzing naar Artikel 30 t/m 32 achter Tab 4) staan nu in het APK boek beschreven.
  Omdat men als keuringsinstantie niet verplicht  is om een geluidsmeter  klasse 1 in het bezit te hebben, hoeft er tijdens de APK nog GEEN geluidsmeting  gedaan te worden.
Artikel 5.2.27 lid 5. Banden
  Naprofileren  (opsnijden) is nu ook toegestaan  bij personenauto's mits  de aanduiding “REGROOVABLE” of het teken daarvan (het teken van een groef) op de band staat.
Artikel 5.2.38 lid 5. en 5.3.38 lid 7. Remvertraging bedrijfsrem
  Controle op overberemming  bij een Rollen - of Platenbank  is komen te vervallen.
  De Artikelen 62, 79 en 80 staan niet meer in de regelgeving achter Tab 4 vermeld.
Artikel 5.*.57 lid 1L toegestane lichten en reflectoren.
  Extra zijrichtingaanwijzers . Geen maximaal aantal meer opgegeven.
Artikel 5.*.59 lid 3 kleur toegestane lichten
  De extra  (zij)knipperlichten of waarschuwingsknipperlichten mogen:
    naar voren  niet anders dan wit  of ambergeel  uitstralen.
    naar achteren  niet anders dan rood  of ambergeel  uitstralen.
Artikel 5.*.62 lid 1 en 2. controlelampje lichten
  Het controlelampje voor het grootlicht  en het geluidssignaal of controlelampje voor de richtingaanwijzers  of waarschuwingsknipperlichten , is verplicht bij voertuigen i.g.g . ná 31-12-1997. Dit was al van toepassing maar stond nog niet in het boek. (zie apk keurmeester nr. 58.)
Artikel 5.*.65 lid 2. verbod andere dan verplichte of toegestane lichten
  Het aanwezig zijn van lichtarmaturen voor blauwe  zwaai-, flits of knipperlichten is geen controlepunt  meer tijdens de APK.
Artikel 5.*71 geluidssignaalinrichting
  Lid 3. toegevoegd. Hybride elektrische  of elektrische  voertuigen mogen zijn voorzien van een akoestisch (geluid) voertuigwaarschuwingssysteem  dat werkt t/m 25 km/u. 
Wijze van keuren: dit is geen controlepunt tijdens de APK.
Bovenstaande voertuigen mogen dus een geluid produceren maar u hoeft niet te controleren of dit geluid stopt bij een snelheid boven de 25 km/u.
Tab 4 Aanvullende permanente eisen
Artikel 15, 25 en Annex 2 (roestschade aan een volledig dragend chassis)
  Asbevestigingen  toegevoegd.
  De maximum  toegestane dikte afname van de asbevestigingen is 20%. 
Klik hier als u bovenstaande tekst wil downloaden of printen.
Voor de meest actuele wijzigingen volg ons via TWITTER https://twitter.com/autoadviezen
Aan dit informatieblad kunnen geen rechten worden ontleend.
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........