Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
Roestschade aan Assen en Wielgeleidingselementen. Artikel 5.2/3.18
Wat is toegestaan en wat niet, wat mag gerepareerd worden en wat niet. Hierbij moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen Assen en Wielgeleidingselementen.
Assen: roestschade repareren: JA, toegestaan.
Wielgeleidingselementen: roestschade repareren: NEE, niet toegestaan, compleet vervangen.
Enkele voorbeelden van Assen:
Starre achteras van een achterwielaandrijver, bv een Mercedes Sprinter, Ford Transit, veel oude types Opel (C Kadett, B Ascona enz) en diverse 4x4 voertuigen.
Maar ook de semi onafhankelijke achteras van een Opel Corsa A en B, Astra F, VW Golf 3, 4 enz.
Aan assen is een zekere mate van roestschade toegestaan en aan assen mag roestschade gerepareerd worden. Een zéér belangrijke regel in artikel 5.2/3.18 is:
Assen mogen niet zodanig door roest zijn aangetast dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
Hieruit kan opgemaakt worden dat een gaatje in een verder harde as, kan worden goedgekeurd. En dat bijvoorbeeld een as die door roest erg dun is geworden maar waarin geen gat zit, misschien wel moet worden afgekeurd. Bij uiteindelijke keuringsbeslissing is de technische kennis van de keurmeester dus erg belangrijk.
De assen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd en mogen geen breuken of scheuren vertonen. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing.
Op assen zijn de aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdeling 1, 2 en 3 van toepassing.
In afdeling 3 staat o.a.
“Een roestschadereparatie moet zodanig zijn uitgevoerd dat het onderdeel, de bevestiging van het onderdeel of de sectie van de bodemplaat zijn oorspronkelijke functie weer kan vervullen”. (voor complete tekst zie: Tab 4 Artikel 23 t/m 27)
Dus u mag de roestschade aan een As repareren door deugdelijk laswerk.
Wielgeleidingselementen:
De draagarmen/reactiestangen van een volledig onafhankelijke wielophanging vallen onder wielgeleidingselementen.
Wanneer een wielgeleidingselement is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd, maar moeten compleet worden vervangen. Hetzelfde geldt voor veerschotels.