© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

18-4-2009
Per 1 mei 2009 mag de stationair CO-meting van benzineauto's vervangen worden door het uitlezen van het EOBD systeem.

Artikel 43 lid 9. Wijze van keuren stationair CO meting (geldt niet voor LPG)

Als het voertuig is voorzien van een EOBD-systeem mag de stationair CO-meting vervangen worden door het uitlezen met een OBD tester die P-codes (Powertrain) kan uitlezen. (dit mag alleen als ook de Readiness controle is afgerond).

LET OP ! !
Alleen EOBD foutcodes uitlezen is niet voldoende de Readiness test moet ook afgerond zijn.

 

Wat betekend Readiness test/controle

Het EOBD syteem voert tijdens de Readiness test een aantal interne controles uit op milieu gerelateerde onderdelen. Wanneer alle noodzakelijke onderdelen gevonden en getest zijn en naar behoren werken kan er pas worden overgegaan tot het uitlezen van P(owertrain) foutcodes.

DUS

Readiness codes uitlezen, zijn alle aanwezige onderdelen getest dan,

Foutcode geheugen uitlezen, geen foutcodes aanwezig, goedkeur, geen stationair CO meting nodig.

 

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van het uitlezen van de Readiness codes.
(met dank aan Nijboer Blijstra Techniek.)

"unterstützt" De ééntjes in het vak hierachter geven de milieu gerelateerde onderdelen in dit motormanagementsysteem aan die ondersteunt worden/aanwezig zijn.

"durchgefürhrt" De nulletjes in het vak hierachter geven de reeds geteste onderdelen aan, de ééntjes geven de nog niet geteste onderdelen aan. (het kan wel 30 tot 40 km duren voordat de gehele test is afgerond)

Wanneer de hele rij uit nulletjes bestaat is de Readiness test pas geheel uitgevoerd en hierna mag u het Foutcode geheugen uitlezen.

na het resetten/verwijderen van foutcodes worden het allemaal weer ééntjes en kan het wel weer 30 tot 40 km duren voordat de gehele test weer doorlopen is. Hierdoor is het gauw even wissen van de foutcodes en opnieuw uitlezen geen optie.

"Abgasrelevante Fehler" In de reeds geteste onderdelen zijn tot nu toe 2 Uitlaatgas gerelateerde foutcodes ontdekt.

Volgens onze gegevens zijn er momenteel nog nagenoeg geen uitleesapparaten die de Readiness codes uit kunnen lezen.
Bosch heeft momenteel wel een update mogelijkheid om de CO testapparatuur uit te breiden met een uitleesmodule.