Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
Onderstaande Mercedes-Vito CDI werd aangeboden voor een APK keuring met de mededeling dat hij niet helemaal mooi op 4 cilinders liep en soms naar uitlaatgas stonk.
Bij nadere inspectie bleek dat de verstuiver van de 1e cilinder al lange tijd los had gezeten en hierlangs uitlaatgassen lekte. Er was daardoor zoveel koolafzetting boven op het kleppendeksel komen te zitten dat de vertuivers en de bedrading hiervan niet meer te zien waren. Na meerdere uren kool “weghakken” kwamen de verstuivers weer tevoorschijn. Ter vergelijking hebben we er een paar foto's van een andere motor bij gezet hoe het er oorspronkelijk uit hoort te zien. Op die foto's is tevens te zien dat bij die motor de verstuivers van de 2e en 3e cilinder ook al los beginnen te zitten en dat er door uitlaatgaslekkage, ook bij deze motor al koolafzetting ontstaat.
Onder deze zwarte massa zitten de verstuivers verborgen.
Ter vergelijking enkele foto's van een zelfde motor.
Ook bij deze motor begint er bij de 2e en 4e cilinder al koolafzetting te ontstaan door loszittende verstuivers, de "zitting" in de kop en het "pasvlak" van de verstuiver opzuiveren en alles opnieuw monteren met het juiste aanhaalmoment is de enigste remedie.
Na enige uren "hakwerk" komen de verstuivers weer boven. De "zitting" in de kop en het "pasvlak" van de verstuiver opzuiveren en alles opnieuw monteren met het juiste aanhaalmoment. Vergeet niet de kunststof retourpijpjes boven op de verstuivers te vervangen door nieuwe (koperen) exemplaren.
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........