Autoadviezen.nl
De informatiesite voor APK2 keurmeesters
Renault Master, Opel Movano en Nissan Interstar. Controle van speling op de bovenste fuseekogels.
Let bij de bovenstaande voertuigen op dat u de bovenste fuseekogels op de juiste manier controleerd. Door de constructie van het veersysteem kan dit bijna niet als de auto op zijn wielen staat of als de wielen vrij hangen. U moet eerst zorgen dat de veer(torsie)spanning ontlast is. Heeft u dat gedaan dan is de speling met een waterpomptang makkelijk te controleren.
Op onderstaande foto's is te zien hoe de veerspanning eenvoudig te ontlasten is
klik op de foto voor een vergroting.
Leg een blokje hout (in dit geval was er alleen een staalborstel voorhanden) tussen de bovenste draagarm en het subframe, hierdoor kan de schroefveer de bovenste draagarm niet meer naar beneden drukken. Nu is de kogelspeling eenvoudig met een waterpomptang te controleren.
--- klik hier voor het filmfragment van deze speling controle
..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........